Tuesday, July 24

Buruknya Mengumpat








hye korang .. tengah buat apa ? macamana hari ketiga bulan ramadhan korang ? Harapnya bulan ramadhan menjadi bulan yang terbaik untuk kita. Sebab nilah masanya kita topupkan kembali pahala kita dengan perkara-perkara kebaikkan . Tapi dalam masa bulan ramadhan ni lah muncul pelbagai dugaan dan cabaran untuk kita . Salah satunya ialah bahasa dan percakapan . Sebab kita tak tahu percakapan kita kadang-kadang  boleh mengundang dosa . Hati-hati dalam setiap patah perkataan dan percakapan kerana boleh menjadi ghibah atau perkataan popularnya ialah mengumpat .

Kat sini Ghibah bermaksud mengata seseorang tanpa pengetahuan tanpa pengetahuan orang tu . Dan apa yang diperkatakan selalunya tidak disenangi si mangsa .


Firman Allah bermaksud :

“Wahai orang beriman jauhilah daripada banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.” (Al-Hujuraat : 12)
 

Macam tulah beratnya dosa seseorang yang telah melakukan ghibah/ mengumpat sama ada sengaja atau tidak. Diibaratkan mereka yang memperkatakan sesuatu yang tidak betul itu seperti memakan mayat daging saudara mereka sendiri.






Entry dari blog cik epal ( sebab aku rasa entry ni yang paling sesuai nak terangkan perasaan aku sekarang sobs )


Bila kita kena umpat, itu maknanya orang tu ingat kita.
Orang yang mengumpat sebenarnya orang yang 'baik', sebab dia nak 'transfer' pahala dia dekat kita.. susah² aje. Orang yang mengumpat adalah penggemar setia kita yang banyak menghabiskan masa memikirkan kesalahan dan kelemahan kita.

Kita diumpat kerana orang tu tak mampu nak jadi macam kita, jadi secara realitinya si pengumpat telah mengakui kehebatan kita. Syukurlah.
Si pengumpat sebenarnya cemburu dengan kita.



* Actually aku nak tulis cerita sedih yang berlaku dekat diri aku hari ni, tapi its okay I got a new spirits . Maka terjadilah entry ni ..lala


The End

Happy Fasting :D

Fudgy Homemade Brownies

Assalamualaikum There's many reason why I love brownies. Because they were easy to make, richest in chocolate and you don't even ne...