Monday, March 7

Random Kindness



Assalamualaikum


Faham tak maksud random kindess? In malay maksud dia adalah kebaikan rambang which mean when you're doing lovely things for others without having no reason atau kita buat kebaikan tanpa mengharapkan balasan gituww : buka kan pintu bagi orang yang tangan dia penuh dengan barang atau kongsi makanan dengan orang orang yang tidak mampu di jalanan. Simple tapi itu lah konsepnya.  Mungkin apa yang kita buat meringankan beban or gembirakan hati orang tu kan, siapa tahu kan? 


Contoh paling mudah untuk diamalkan lagi: bila nampak sampah yang agak mencacatkan pemandangan dan kebetulan pula dekat je dengan kita ada tong sampah, apa salahnya kita kutip dan buang. Dan cuba bayangkan bila semua orang nampak apa yang kita buat dan tiru, seterusnya budaya ni disebarkan dan diamalkan secara diam oleh orang yang lain pula. Secara automatik kita hidup dalam keadaan suasana sekeliling yang cantik dan bersih. 


Contoh lain, senyum dan say hi to our friends, jangan bila dalam kelas je ramah sebab nak pinjam notes tapi bila di luar buat-buat tak kenal. sadis. ok ini contoh perli. hihihi


What I try to write here adalah as a citizen of our beloved country, kira dah jadi tangguggjawab kita untuk jadikan Malaysia sebagai negara yang berbudaya dan beretika tinggi, mugkin mulakan dengan perkara yang mudah dahulu dengan contoh yang sudah diberi "random kindness" dulu,  eventhou Malaysia memang negara yang terkenal dengan adat dan budaya yang baik - baik tapi kebelakangan ni budaya tu nampaknya semakin pudar. Perasan tak?


Sebarkan! jom jadikan Malaysia satu negara yang terpuji 

No comments:

Post a Comment

awak..sudi sudikanlah comment comment.. hehe

Fudgy Homemade Brownies

Assalamualaikum There's many reason why I love brownies. Because they were easy to make, richest in chocolate and you don't even ne...